VBN-teamet

Open Access til publikationer i Pure

Aalborg Universitets Open Access-politik ønsker at skabe fri adgang (Open Access) til universitetets forskningspublikationer uden finansielle, juridiske eller tekniske begrænsninger.

Open Access publicering

Open Access publicering kan overordnet set ske på følgende måder:

• Ved parallelarkivering i universitetets repository Pure (Grøn Open Access), eller
  • Ved publicering i dedikerede Open Access-udgivelseskanaler, hvor disse er prestigemæssigt sidestillet med øvrige inden for fagområdet (Gylden og Diamond Open Access)

Open Access i Pure

Du skal som forsker ved Aalborg Universitet uploade enten:

• Dit accepterede manuskript (Grøn Open Access: den version af artiklen som er peer reviewed, men endnu ikke har tidsskriftets layout, sidetal, volume og nummer) i Aalborg Universitets repository Pure.
  • I Pure findes direkte på publikationsregistrering en Guide til Open Access fra databasen SHERPA/RoMEO over de fleste tidsskrifter/forlag for upload af hhv.:
    • Submitted version
    • Accepted version
    • Published version

Der er link direkte over i SHERPA/RoMEO, hvor man kan se politikken for det pågældende tidsskrift.

I Pure kan man sætte en embargo-periode, så dokumentet først bliver gjort Open Access, når embargo-perioden er udløbet. Embargo-perioden kan være på mellem 6-24 måneder alt efter forlagets/tidsskriftets politik for parallelarkivering. Se liste med link til forlagenes forskellige embargo-perioder.

Accepteret manuskript i Pure

ELLER

• Forlagets version af publikationen (KUN ved publicering i Gylden eller Diamond Open Access tidsskrifter, hvor publikationen kan læses af alle - også uden abonnement) i Aalborg Universitets repository Pure.

Endelig udgiver version i Pure

Support

VBN-teamet vejleder gerne i forhold til at publicere Open Access. Vi hjælper desuden i forhold til at gøre publikationer Open Access i Pure. Vi har udarbejdet en vejledning med nogle gode råd til, hvordan du gør din publikation Open Access i Pure.